Pondělí 6. dubna

Svět člověka – pátrací úkol

Milí prvňáčci!
Zdravím Vás po víkendu a mám pro Vás připravené nové učení na další týden. Ve čtvrtek by nám za normálních okolností začaly prázdniny. Pátek a pondělí jsou státní svátky. A já se Vás ptám, jaké svátky se to blíží? Zjistěte, jak se svátky jmenují a jaké lidové zvyky (tradice) se k nim vážou.
Nakreslete si nebo napište do deníčku, jak tyto svátky obvykle slavíte. Kde a s kým je trávíte.
Možná kvůli tomu zavoláte babičce, možná se budete chtít zeptat dědy. Nechám na Vás, koho budete ohledně lidových zvyklostí zpovídat. Zjistěte, co se vaří nebo peče. Kam se v pondělí chodívá, co se říkává.

Je mi jasné, že to nebudete mít hned hotové. Tento úkol tedy dávám na celý týden. (Až do příštího pondělí.)

Máte krásné deníčky a už se těším, jak v nich tento nový úkol zpracujete!

 

Český jazyk – procvičování hůlkového písma v matematickém sešitě, nové psací písmeno velké „O“,“Ó“

Nejprve se podíváme na psací písmo.

Do dvojice nám k malému psacímu „o“ schází ještě tvar velkého psacího „O„.

Věřím, že už víš, jak na to.

  • Velké „O“ začíná stejně jako velké psací „A“ a stejně jako velké psací „A“ je i vysoké. Stejně jako malé „o“ ale končí kličkou nahoře.
  • Pokud chceš na velké psací „O“ navázat další písmenko, musíš po dokončení kličky zvednout tužku z papíru a přesunout se na spodní linku. Odtud pak začneš psát další písmeno. Prohlédnout si to můžeš například u slova Ola.
  • Všimni si, že velké psací „O“ je písmenko celkem hubené.
  • A natrénujeme si ještě psaní vykřičníku – ten píšeme šikmou čarou shora dolů směrem k levému rameni. Před spodní linkou zvedneme tužku a dolů ještě připíšeme tečku.

Nejprve začni psaním „O“ do vzduchu.

Hotovo? Tak si správně sedni, přisuň si židli. Uchop lehce tužku a a pojď se pustit do psaní. Po každém řádku si odpočiň a procvič prsty.

 

A pokud už máš psací písmo hotové, jsi pašák.

Protáhni se. Dej si krátkou přestávku a pojď se podívat, co Tě dnes čeká v matematice!

Matematika – geometrická tělesa – krychle, kvádr, koule, válec

Názvy geometrických těles si postupně zapisuj do matematického sešitu.

Krychle

Krychličky znáš ze školy! Od začátku roku jsme z nich stavěli krychlové stavby.

Když si budeš prohlížet krychli z různých stran, uvidíš, že mají všechny její stěny stejný tvar.

  • Vezmi si do ruky krychli (kostku) a prohlédni si ji.
  • Spočítej, kolik má krychle stěn. („Ploch“ – pokud máš dětské obrázkové kostky, na každé stěně je kus jiného obrázku, pokud máš kostku na házení, na každé stěně je jiný počet puntíků.)
  • Jaký tvar mají stěny krychle?
  • Spočítej, kolik má krychle vrcholů. (To jsou ty „rohy“ nebo „špičky“.) 

 

Kvádr

Prohlédni si kvádr na obrázku a zkus doma nějaký kvádr najít.

  • Co platí o kvádru?
  • Kolik má stěn a kolik vrcholů?
  • Jaký tvar mají stěny kvádru?
  • Dovedeš říci, jak se od sebe liší kvádr a krychle?

(Poznáš, co je to za krabičku? Napadá Tě nějaké varování, jak se má s tou věcí zacházet?)

Koule

  • Prohlédni si kouli na obrázku a přemýšlej, jak bys popsal její tvar.
  • Máš doma něco, co má tvar koule?

 

Válec

Poslední geometrické těleso, které si dnes představíme, bude válec.

  • Jak vypadá válec z boku a jak vypadá shora?
  • Najdi doma, co má tvar válce.

 

 

  • Prohlédni si obrázek a pojmenuj jednotlivá tělesa.
  • Prohlédni si, jak vypadají z různých úhlů pohledu.
  • Zjistíš, že jiný tvar mají při pohledu zepředu či z boku, jiný když se díváš shora. (Platí toto tvrzení u všech? Které těleso vypadá ze všech stran stejně?)

A ještě jinak uspořádaná tatáž tělesa:

 

  • Co se stane s koulí, když ji pošleš po zemi, aby se kutálela? Co se v takové situaci stane s kvádrem, s krychlí a co s válcem?
  • Dokážeš dát válec na nakloněnou rovinu (na kopeček) tak, aby se neskutálel dolů?
  • Jde totéž udělat s koulí?
  • Dokážeš dát válec na nakloněnou rovinu tak, aby se dolů kutálel?
  • A jak je to s krychlí, s kvádrem, s koulí? Budou se z kopečka dolů kutálet?

Zkus si to doma! 🙂

A když už jsme u toho zkoušení, můžeš si také doma vybudovat kuličkovou dráhu
Ukázka jedné je zrovna tady:

https://youtu.be/o4NOMJCo5xU

A nebo něco komplikovanějšího…

https://youtu.be/TY-H2aUtrKI

Zkusíš také něco takového?

 

 

Doufám, že Vás dnešní učení zaujalo, a už Vás nebudu zdržovat od stavění kuličkové dráhy!
Ať Vám to jde!
Přeji Vám všem krásný den!

Katka 🙂