Úterý 17. března

Vážení rodiče, milí prvňáčci,
moc Vás zdravím! Stejně jako všechny další, kteří se nyní zapojují do domácího učení. Velmi Vám děkuji za spolupráci!

Ve většině případů už to výborně funguje a mně chodí na mail mnoho fotografií, jak se doma prvňáčci učí.

Máte můj velký obdiv, jak skvěle situaci zvládáte! Dnes se pokusím zaměřit na to, abychom se vyvarovali některých chyb. Přidám nové učení i nové fotografie. A snad už dnes zvládnu i jednotlivou zpětnou vazbu na maily.

Se srdečným pozdravem

paní učitelka Katka 🙂

 

Matematika: číslo a počet 17, řešení hadů

Když máme dnes toho 17. března, pojďme se naučit číslo 17.
Píše se snadno – nejprve napíšu jedničku, pak přidám číslici sedm. Nezapomeň, že psací sedmička má „ozdůbku“ („přeškrtnutí“).

Úkol: Do matematického sešitu si zapiš krásně číslo 17 a nakresli k němu 17 stejných předmětů.

Včera bylo hodně psaní v trojúhelnících, tak dnes využijeme internet a budeme řešit hady.

Připomenu nejprve, jaký je postup a co si musíme hlídat.

  • šipka vždy přidává směrem, kterým ukazuje (tj. vede od menšího čísla k většímu)
  • šipka přidává tolik, kolik je nad ní napsáno
  • musím si dávat pozor, kterým směrem šipka vede!

Pokud jsem na něco důležitého zapomněla, nebo pokud je něco nejasného, prosím, napište mi, doplním to.

A zde jsou již slibovaní hadi…

https://www.skolasnadhledem.cz/game/1907

https://www.skolasnadhledem.cz/game/1908

 

Český jazyk – správný sed a držení tužky, malé psací písmenko m

Přišlo mi už mnoho „úček“ a moc mě těší, že se, děti, snažíte, aby byla správně napsaná.

Možná sledujete nový pořad České televize UčíTelka. I tam připomínala paní učitelka prvňáčkům, jak držet tužku a jak správně sedět. (Pořad se dá dohledat i na internetu.) Vřele doporučuji před každým psaním si tato pravidla připomenout, tak jako to děláte ve škole, a následně je dodržovat!

Malé psací m
Vyfotila jsem pro Vás tabuli a popíši Vám, na co dávat pozor.

  • poprvé jedu k pomocné lince hodně šikmo dopředu
  • u pomocné linky dělám oblý kopeček a vracím se ke spodní lince – směrem k levému rameni
  • po této čáře se vracím zase nahoru – skoro až k pomocné lince
  • odbočím doprava a udělám druhý kopeček
  • opět zpátky na spodní linku, k levému rameni, a zase stejným způsobem nahoru – vznikne třetí kopeček
  • když se vracím naposledy ke spodní lince, zhoupnu se tam a pokračuji k pomocné lince hodně šikmo dopředu – to je velmi důležité, abychom rozeznali, kde které písmenko končí, až budeme psát celá slova
  • všimni si, že první „kopeček“ je větší než zbývající dva

Přichystala jsem pro Vás jedno m, které je správně, a čtyři nepovedená. Zkuste se sami zamyslet, co je na nich špatně. Mohou Vám pomoci šipky. A pokud byste si nebyli jistí, podívejte se pod fotografii.

První m na druhém řádku má špatný sklon čar od pomocné linky směrem dolů, první „kopeček“ není z levé strany dostatečně šikmo.

Následující m má málo odsazený začátek i konec.

Poslední m na řádku má dole špičku místo obloučku.

Na spodním řádku má m každý kopeček jinak vysoký.

 

Pro kontrolu jsem ještě přidala písmenko u. I u něho dáváme pozor, aby bylo vždy dostatečně odsazené na začátku i na konci.

U písmene l hlídáme sklon při návratu k lince. Žluté l ukazuje, jak je to správně (tj. při psaní u stolu mířím opět k levému rameni).

 

A už se pojďme pustit do psaní m. Ještě jednou si zopakuj a prohlédni, jak má vypadat.

Nejprve si natrénuj tvar písmene ve větších rozměrech. Až ho budeš psát správně, pojď jej zmenšit. Stále však dodržuj veškeré náležitosti, jak má správné malé m vypadat.

Víš, jak dělá koza? Pojď si zkusit napsat řádek slova . Možná přijdeš i na to, že slovo , může znamenat i něco jiného.

A už umíme napsat i slovo umí. Pojď si to zkusit na novém řádku. Dávej pozor, abys při navazování písmenek vedl čáru hodně dopředu, aby bylo možné jednotlivá písmenka od sebe rozeznat, i když píšeme spojitým písmem a nejsou mezi nimi mezery jako u hůlkového písma.

To je totiž pro nás novinka oproti písmu hůlkovému:

U PSACÍHO PÍSMA DĚLÁME MEZERY JEN MEZI SLOVY, PÍSMENA VE SLOVECH NAVAZUJEME NA SEBE SPOJITĚ (bez zvednutí tužky od papíru).

Připomeň si jednotlivé tvary psacích písmen. Napiš e, i, u l.

Popros „domácího učitele“, ať už jsou to rodiče, babička s dědečkem nebo starší sourozenec, ať Ti nadiktuje diktát písmenek.

Už umíme e, é, i, í, u, ú, ů, l, m!

 

Při čtení si hlídej čtení skupin s „ě“ a di, ti, ni.
Jak dlouhá slova už dovedeš přečíst bez vyhláskování? Třípísmenková? Čtyřpísmenková, nebo dokonce pětipísmenková? Napiš si to do deníčku s dnešním datem.

 

Tělocvik a deníček
Když už jsem se zmínila o deníčku, jsem zvědavá, zda tam přibývají smajlíci za dobré skutky.

Když nechodíme do tělocvičny, není důvod cvičit jen dvakrát týdně. Připomeň si cviky z naší školní rozcvičky a zkus si je doma zacvičit.

Sestav si svoji domácí rozcvičku z vlastních cviků. A zkus si ji zapsat nebo zakreslit do deníčku. Zítra si zkus podle deníčku zacvičit. Když Tě napadne nějaký nový cvik, můžeš si jej k rozcvičce přidat.

 

Prvouka

Myslím, že už toho dneska bylo docela hodně, a tak mám pro Vás na závěr jako kombinaci prvouky, čtení s porozuměním a matematiky dny v týdnu:

https://www.skolasnadhledem.cz/game/2389

 

Ať Vám to jde!

Opatrujte se!

Katka